Saray ressamı Fausto Zonara’nın fırçasından İstanbul resimleri

Osmanlı Sarayı’nın Son Ressamı Fausto Zonara

Saray ressamı Fausto Zonara’nın fırçasından İstanbul resimleri

Osmanlı Sarayı’nın Son Ressamı Fausto Zonara

BERKE EREN
BERKE EREN
23 Ekim 2019 Çarşamba 13:42
60 Okunma
Saray ressamı Fausto Zonara’nın fırçasından İstanbul resimleri

Oryantalist ressamların eserlerini günümüzde, saraylarda, müzelerde ve özel koleksiyonlarda, müzayedelerde görmek mümkün. Bu eserler, aynı zamanda yansıttığı çağın tarihine ait çok değerli birer belgelerdir.

Fausto Zonaro

Fausto Zonaro, Oryantalist yazarlardan özellikle de Edmondo De Amicis'in “Constantinopoli”adlı kitabından çok etkilenir ve 1891'de dokuz günlük bir gemi yolculuğundan sonra İstanbul'a gelir.

Ertuğrul'un Galata’dan Uğurlanması

Zonaro'nun İstanbul'u farklı yönleriyle yansıtan resimleri, sanat ve saray çevrelerinin ilgisini çeker.“Ertuğrul'un Galata’dan Uğurlanması” adlı resmiyle II. Abdülhamit'in övgüsünü kazanır. “Ressam-ı Hazret-i Şehriyarî” unvanıyla “Saray Ressamlığı'' görevine getirilir.

Bu Zonaro'nun  Hatırat defterinde  şöyle anlatır:

Zonaro1896 yılında bir cuma günü Galata Köprüsü’nden geçerken, Ertuğrul Süvari Alayı ile karşılaşır ve alayın heybetinden son derece etkilenir. Köprü üzerindeki bu manzaraya ve beyaz atlara hayran kalır.

Her hafta cuma günleri Galata Köprüsü’ne giderek Ertuğrul Süvari Alayı’nın geçişini doyumsuz bir heyecanla seyretmeye başlar. Süvarilerin geçişini bekler, onlar yaklaştıkça portre etüdleri, üniforma ayrıntıları çizer, düğme sayısına varıncaya dek her ayrıntıyı eskizlerine aktarır. Bir süre sonra öylesine tanıdık bir sima haline gelir ki, çalışırken alay kumandanı ve subaylar onu görünce selam verirler ve tebessümle dostluklarını ifade ederler.

Sultan II. Abdülhamid, Zonaro'dan Fatih Sultan Mehmed ile ilgili resimler yapmasını ister ve 1905’te Sultan II. Abdülhamid, Hikmet Paşa aracılığıyla yeni bir tablo siparişi verir: 

Fausto Zonaro Fatih Sultan Mehmet- Portresi-1910

 II. Abdülhamid, Fatih Sultan Mehmed’in İstanbul’u kuşatmasını tasvir eden bir tablo yanında, alegorik tablolar da yapmamı isteyerek, böyle eserleri görmekten çok memnun olacağını ifade eder. 1453 yılında Bizans İmparatorluğu’nu tarih sayfalarına gömen Fatih Sultan Mehmed’in, o görkemli kuşatmasın tablosunu tamamladığında Sultan II. Abdülhamid bu tabloyu çok beğenir ve maaşına ayda 5 lira zam yapılmak suretiyle de ödüllendirir.

Zonaro Şehzade Abdülmecid'e resim dersleri verir.

Bundan böyle Avrupa, İstanbul'u ve Türkleri onun resimleriyle yakından tanıma fırsatı bulacaktır. İstanbul'da kaldığı süre içinde Türkiye konulu 1350 resim yapar.

Ne var ki, Sultan II Abdülhamid tahttan indirildikten kısa bir süre sonra, o zamanki devlet yönetiminin sarayda başlattıkları tasarruf tedbirleri doğrultusunda saray ressamlığı makamı da feshedildiğinden, Zonaro, bu olanaklarını kaybedecek ve 1910 yılında ülkesine dönmek zorunda kalacaktır.

Zonaro, Kasım 1909’da, Mabeyn Başkâtibi vasıtasıyla  Sultan II. Abdülhamid’in tahtan indirildiği 27 Nisan 1909 tarihinden sonra ilk kez  Saray’a çağrılarak kendisine şu açıklama yapılır.

“Mösyö Zonaro, günümüze kadar gösterdiğiniz gayretinize ve meydana getirdiğiniz sanat eserlerine şükranlarımızı ifade etmekle birlikte, ‘Saray Başressamı’ görevinize son verilmiştir. Bu tarihten itibaren, ikamet ettiğiniz evde, kira vermek kaydıyla oturmaya devam edebilirsiniz. Ancak, geriye doğru altı aylık kirayı da defaten ödemek kaydıyla oturmanız mümkün olabilecektir.”

Zonaro'nun 1924'te yazdığı hatıraları, ülkesi İtalya'dan önce Türkiye'de yayınlanmıştır.

Zonaro'nun İstanbul'a dair diğer bazı resimleri:

fausto-zonaro-tekneler-halice-indirilirken-1908

fausto-zonaro fatih atını denize sürerken-1908

Fausto Zonaro Haliçten görünüm

Fausto-Zonaro İstanbulun Fethi -1903

Kaynaklar:

http://besiktas.bel.tr/

https://www.tutunamayanlar.net/

https://www.fikriyat.com/tarih/2018/

Son Güncelleme: 23.10.2019 15:55
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.